środa, 28 maja 2014

Wytrawne lody szpinakowe z pesto z botwinki i krakersem sezamowym na oleju rzepakowym

Lubię kulinarne wyzwania, dlatego gdy ogłoszono letnią edycję konkursu "Blogerzy odkrywają walory oleju rzepakowego" do głowy natychmiast przyszedł mi pomysł na lody szpinakowe w wytrawnym wydaniu. Zielenina  i chłodnik litewski to, to co teraz coraz częściej gości w mojej kuchni, spojrzałam na nie i pomyślałam czemu by nie zrobić pesto z botwinki i podać lody właśnie  na nim, do tego chrupiący krakersik sezamowy i tak od pomysłu przeszłam do działania.Olej rzepakowy jest naturalnym źródłem kwasów omega – 3 i dlatego idealnie nadaje się do spożywania na surowo, a witaminy A, D i E (rozpuszczalne w tłuszczach) zawarte w botwince i w szpinaku będą łatwo przyswajalne dla organizmu. Dzięki temu połączeniu wyszła mi zdrowa, kolorowa i typowo letnia przystawka. Jedyny minus dla blogera - trzeba szybko fotografować :))) Zapraszam na degustacje:


Wytrawne lody szpinakowe podane z pesto z botwinki i krakersem sezamowym na oleju rzepakowym


Składniki:
Na lody:
100 g szpinak (młode listki)
50 ml wody
1 łyżeczka soku z cytryny
150 ml śmietanka 36%
1 ząbek czosnku
1 łyżka startego parmezanu
sól,pieprz do smaku
1/2 łyżeczki oleju rzepakowego do posmażenia czosnku

Na pesto z botwinki:
garść (50-100g) młodej botwinki, w celu zachowania koloru użyłam tylko łodyżek
1 łyżka prażonych ziaren słonecznika
1 łyżka startego parmezanu
100 ml oleju rzepakowego
1 mały ząbek czosnku
szczypta soli pełnoziarnistej

Na sezamowe krakersy:
2 białka
100 g sezamu
15 ml oleju rzepakowego
1/2 łyżeczki soli
szczypta cukru
25 g mąki

Wykonanie:
Lody:
1.Czosnek drobno posiekać i zeszklić na oleju,wystudzić.
2.Szpinak opłukać,osuszyć i zmiksować blenderem wraz z czosnkiem, parmezanem, odrobiną wody, sokiem z cytryny, następnie dodać śmietankę i doprawić do smaku. Ja użyłam młodziutki szpinak, jeśli wasz  jest starszy ( o dużych liściach) obgotować go chwilę w osolonym wrzątku, odsączyć z wody i ostudzić przed miksowaniem.
3.Tak powstałą szpinakową mieszankę dobrze schłodzić, a następnie używając maszyny do lodu postępować wg instrukcji producenta. Jeśli nie macie maszyny po schłodzeniu wstawić lody do zamrażalnika i mrozić min. 4h, raz na jakiś czas wyciągać i mieszać by nie utworzyły się twarde kryształy lodu.
Krakersy sezamowe
1.Białka wymieszać z sezamem,solą, szczyptą cukru, olejem rzepakowym i wstawić do lodówki na 3-4h.
2.Po tym czasie wyjąć z lodówki, dodać mąkę.
3.Rozgrzać piekarnik do 190 stopni.
4.Na papierze do pieczenia cienko rozsmarować ciasto sezamowe tworząc powłokę o grubości 1-2 mm. Można też ołówkiem narysować różne kształty ( wedle uznania) i piec do zarumienienia(ok. 10 minut).
5.Po tym czasie krakersy ostudzić, pokroić nożem lub fantazyjnie połamać.
Pesto z botwinki
1.Łodyżki botwinki oczyścić i osuszyć.
2. Botwinkę,słonecznik, czosnek, parmezan, sól i olej rzepakwoy umieścić w blenderze, a następnie zmiksować tuż przed podaniem.
Podanie:
1.Na talerze wykładać łyżkę pesto z botwinki, na to gałkę lodów szpinakowych oraz  sezamowego krakersa. Podawać od razu. 


Smacznego!
Iwona







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, niby taki mały gest,a jakże cieszy każdego blogera.